tehuda

29 אפר' 2010

מהי ציונות?

מאת: מערך תהוד"ה בשעה: 8:41 קטגוריות: הודעות לעיתונות, עמוד הבית

"לציונות משמעות אחת: הקמת מדינת יהודית בארץ ישראל, עם דגש על הקמת מדינה", כך אמר היום הסופר פרופ' א.ב יהושע ביום עיון לזכרו של ד"ר ראובן הכט ודן בשאלה: "מהי ציונות במאה ה-21?".

פרופ' יהושע החל את דבריו בביקורת על השיח הציבורי כיום שבו לדבריו: "הציונות הפכה להיות כמו קטשופ - זורקים אותה על כל מאכל. אם אתה מוריד מאחזים - בגדת בציונות; אם פגעת בפלסטינים - בגדת בציונות. כל אלה דיונים חשובים, אבל לא קשורים למושג ציונות. ברגע שאנחנו מטשטשים את המושג אנחנו יורים לעצמנו ברגל והופכים את הציונות לאבן בליסטראות בין מחנות פוליטיים", אמר.

לדבריו, הציונות מראשית דרכה היוותה פלטפורמה לתפיסות עולם שונות, לעיתים אף מנוגדות, ולכן ציונות היא אינה אידיאולוגיה מכיוון שהיא אינה תפיסת עולם אחת סדורה. "הציונות היוותה תרופה למחלה אחת - הגלות. העובדה שהעם היהודי נדבק לעמים אחרים. משמעות הציונות היא הפיכתנו לנורמאליים, ריפוי של הסרטן הגלותי".

הוא הוסיף שמרגע שהוקמה מדינת ישראל, הביטוי היחיד של הציונות הוא חוק השבות: מי שמסכים לו הוא ציוני ומי שמתנגד לו אינו ציוני. "האו"ם לא העניק ב-48 מדינה ל-600 אלף היהודים שחיו פה, אלא לכל העם היהודי. לכן חוק השבות הוא חלק בלתי נפרד מהמנדט שניתן לנו להקמת המדינה ולכן מדובר בחוק מוסרי ואף אחד לא יכול כיום לומר שאפשר או צריך לוותר עליו", הוסיף.

בהמשך התייחס פרופ' יהושע למתח שבין ישראל והגולה ואמר כי ישראל היא המקום היחיד בעולם שבו היהדות היא טוטאלית ולא חלקית כמו בגולה. "הציונות יצרה את המקום היחיד בעולם שבו יהודים שולטים על יהודים ולכן כל החלטה שאנחנו מקבלים וכל פעולה שאנחנו עושים היא חלק מהזהות היהודית הטוטאלית שלנו. היהודי שחי בארצות הברית הוא אמריקאי טוטאלי, אבל יהודי חלקי".

את דבריו חתם  בחזון עתידני שנראה מציאותי לחלוטין, "גם כשיהיו מושבות בחלל יהיו שם יהודים, וגם הם יתפללו 'לשנה הבאה בירושלים הבנוייה' וגם אליהם ישלחו נציג של הסוכנות, שבטח גם הוא יישאר בסוף שם", סיכם.

לא ניתן להגיב לפוסט.

טראקבק |